Relasjonen – lærerens viktigste verktøy
Spør deg selv:
Liker du å bli godt kjent med elevene dine, eller trives du best med litt avstand?
Hva er du best på i relasjonen med dine elever?
Hvor viktig er gode og trygge relasjoner for deg?
Hva gjør mennesker som får deg til å føle deg trygg?
Mye skoleforskning enes om at kvaliteten på relasjonen mellom lærer og elev gir elevene det beste utgangspunktet for læring og utvikling.
I skolehverdagen forholder du deg til læreplaner, kompetansemål, tema og tverrfaglighet. Tiden er nesten alltid en knapphetsfaktor. Opplevelsen av å ha liten tid skaper lett stress. Noen år har du interesserte og velfungerende klasser, andre år sliter du med å bygge opp en positiv læringskultur som gjør at elevene kjenner seg trygge og våger å arbeide. Enkelte år finner du gjenklang i elevgruppa, andre år kjennes elevene fremmede og krevende for deg.
Kanskje er det slik at du du ville ha kjent deg hjemme og fri i klassen om det ikke hadde vært for en spesiell elev som stresser deg. En elev eller to kan virke så energitappende på deg at du derfor ubevisst forsøker å unngå for mye kontakt med dem. Innen nevropsykologien forklares slike fenomener med at speilnevronene våre aktiveres, og vi kopierer hverandres følelser og atferd uten at vi legger merke til det.
En elev som har mye mistillit, vil du automatisk forsøke å unngå. Kroppen, via dine speilnevroner, skjønner intuitivt at denne eleven vil tappe deg for energi. Samtidig er det nettopp disse elevene som trenger en trygg og god voksenperson som våger å komme dem nær. For å stå i slike møter er det å forstå seg selv og hvem du er, et godt utgangspunkt.
For å forstå hvorfor en elev tapper deg for energi, og hvordan du alternativt kan handle i møte med eleven, kan du lese bøkene Kjenn deg selv som lærer Gyldendal akademiske 2019 eller Leder, kjenn deg selv! Cappelen Damm akademiske 2021 eller inviter meg på kurs til skolen din!