Ny bok for studenter underveis

For tiden skriver min kollega Kristin Aase og jeg på et nytt manus rettet mot barnehagelærerstudenter og studenter på Oppvekstfag i fagskolen.

Boken handler om hvordan humankapitalen ytterligere kan styrkes gjennom at barnehagelæreren forstår seg selv i de ulike oppgaver og utfordringer som travle dager i barnehagen og SFO representerer.

Kapittel 1 vil gi en oversikt over ni ulike personlighetstyper og hva som kjennetegner dem i rollen som pedagog. Hva kjennetegner deres verbale og non-verbale kommunikasjon, hvorfor er barn og foresatte takknemlige for at de jobber i barnehagen, hvordan kan hver av typene la seg utfordre av ulike barn og foresatte og hva kan være blinde felt hos de ulike typene?

Kapittel 2 tar for seg de ni personlighetstypene og hver av typene får sin egen historie som skrives over en mal av personlighetsverktøyet Kjernekvadranten. Her ønsker vi å vise hvordan hver av typene endrer seg i møte med typiske stressrelaterte situasjoner i barnehagen og på SFO.

Videre er målet med boka å vise at personligheten vår farger hvordan vi tenker og handler i møte med utfordrende situasjoner og samtaler. I utdanningen får studentene mye kunnskap om kommunikasjon og barns utvikling. Det utdanningen vektlegger i mindre grad er hvordan personligheten og de automatiske reaksjonsmønstrene til de ulike personlighetstypene preger kommunikasjonen og møtet med barna og deres foresatte.

Boka er forventet ferdig våren 2025. Boka blir utgitt på Cappelen Damm Akademisk.

Forrige
Forrige

Klasserommet – en arena for sosialt ansvar eller individuell selvrealisering?

Neste
Neste

Ny bok: Selvinnsikt – for trygg og tydelig klasseledelse